Goh, wat een moeilijke vraag.
'Beauty and the Beast' staat in ieder geval ergens bovenaan het onbestaande lijstje, om het feit dat het niet simpelweg een animatiefilm met leuke liedjes is, maar als geheel een ijzersterke musical waar alles aan klopt. En dat terwijl het niet eens mijn lievelings-classics is. Toevallig zitten ook de voorganger Aladdin en nakomer The Lion King op hetzelfde niveau.
Verder kan ik ook zwaar onderschatte soundtracks als die van Bambi waarderen. Wat bv. 'Drip, drap, drop' bijdraagt aan de sfeer en scènes zonder woorden ... straf! Hercules vond ik top, omdat het de meest swingende Disney-muziek uit de stal is, ook al de durf om eens iets anders te doen. Verder heb ik het ook wel voor pakweg Merlijn en de Tovenaar, die songs zijn even simpel als geniaal. "Dat is waarom de wereld draait ...". Puur instrumentaal is de 'Cody's Flight' (Reddertjes in Kangoeroeland) één van de strafste dingen die ik ooit gehoord heb in combinatie met beelden uit een Disney Classic. En de openingsscène van Dinosaur.
Enfin, eigenlijk bestaan er weinig minder goede songs in de reeks. Wel is het zo dat Phil Collins z'n werk bij mij niet in de smaak viel. Z'n halve popsongs vond ik vrij ongeïnspireerd tot simpelweg flauw. Het feit dat ik z'n nasale stemgeluid ook al niet zo denderend vond passen in het geheel zal er ook wel voor iets tussen zitten. Vreemd, want bij Spirit deed Bryan Adams min of meer hetzelfde en dat vond ik uitermate goed uitpakken. Tjah, smaken.